Bohinsjka Bela

18 augustus 2017 - Bohinjska Bela, Slovenië

vrijdag 18 augustus,

We hebben gelukkig gisteren een ipad snoer kunnen kopen in ljubljana. Dus kan ik hopelijk wat eerder het reisverslag bijhouden. Dus voor nu weer even terug denken wat we allemaal gedaan hebben. We zijn nu een week onderweg maar hebben al ontzettend veel gezien en gedaan. Vandaag hadden we een soort bijkom dag. Lekker naar bled geweest en in het meer gezwommen. Maar voordat je daar bent is ook nog weer een verhaal apart. Klaas is op dit moment de bergen in om, jawel, vogels te spotten. Noa en hugo hebben net nog gezwommen in het zwembadje bij ons appartement in een fruitboomgaard met uitzicht op de bergen.

Zondag 13 augustus,

Vandaag vertrekken we naar Slovenie. Maar daar rijden we niet direct naar toe. We willen eerst naar de eeuwige sneeuw toe in oostenrijk. We nemen eerst de grossglockner high alpine road. Vanaf salzburg is dat zo' n 116 kilomter en daarna rijden we naar Bohinsjka Bela. Het is de hoogste en indrukwekkendse bergpasweg van Oostenrijk. Het werdt in 1935 aangelegd. Het hoogste punt is 2506 meter. We zijn niet de enige die dat gaan doen. Het is druk op de pas maar een prachtige tocht. Onderweg spot klaas nog een marmot! Die laten zich niet zo makelijk zien dus dat is fantasties, hij zat mooi hoog op een rotspunt en met een verrekijker mooi te bekijken. Klaas kwam prachtige alpine planten tegen. In verte zagen we al de eewige sneeuw op de bergtoppen. We hadden goed en helder weer. Bij de top aangekomen doemde er een gigantische parkeergarage op! Het is al heel bijzonder dat het zo druk is in de natuur maar dit verwacht je gewoon niet. Maar evengoed gepakeert en toch wel erg genoten van de gletser. De kou viel ook nog wel mee. Noa en hugo vonden het ook wel gek om nu in zo'n winterse omgeving te zijn terwijl het beneden prima weer was. Er was genoeg te beleven voor de kinderen op top. Na een tijdje te hebben rondgekeken was het voor ons toch echt tijd om te vertrekken anders zouden we erg laat in Bohinsjka bela aankomen. Het was niet al te druk op de weg dus we reden zo naar onze bestemming. Niet helemaal want het laatste stuk vlak voor en in Bled stonden we in de file die niet echt vlot ging. Maar daar zagen we opeens het prachtige meer van bled met het welbekende gezicht van het eilandje met kerkje in het midden van het meer. Het zag er allemaal gezellig maar wel druk uit. Rond 19.30 arriveerde we bij ons apartement waar we hartelijk werden ontvangen door ana de gastvrouw. Onze kamer zag er prima uit, snel de spullen neergezet en nog wat eten. Er is niet veel in dit kleine dorpje. Er was een plekje waar we vis konden eten en waar voor de kinderen een pannekoek werdt gemaakt. Erg moe gingen we naar bed.

1. Frits Bart:
    20 augustus 2017
    Hallo allemaal, Leuk dat de reisblog weer goed werkt. Het klinkt allemaal erg goed, het is prettig op de hoogte te blijven. Gisteren (zaterdag) hebben wij de verjaardag van Ria gevierd met een heleboel vrolijke de Grootjes e.a. Daarna een tweetal tuinen bezocht in Lutjewinkel, beide heel mooi. Ook bij Wiebe Halbersma gekeken. Vanmiddag gaan wij weer op pad, dan ri. Oude Niedorp. Het weer is goed, bewolkt en af en toe de zon. Aan het einde van de middag waren er wat problemen met de fiets van Jannie. De accu's zijn weer opgeladen en hopelijk gaat het nu weer goed. De jongens zijn druk met de verbouwing van de schaduwhal en zijn vrijdag naar Heilig geweest, dat was de hoogste tijd. De bosmaaier is stuk en bij Silver, hopelijk morgen gerepareerd.
    Hartelijke groeten van Pa en Ma
    P.S. Jannie heeft net even proefgereden en het lijkt goed. Nu aan de koffie.