Meer van Bohinj en Vogel

19 augustus 2017 - Bohinjska Bela, Slovenië

zaterdag 19 augustus,

Vanochtend starten we een beetje laat op. Het lijkt wel niet te lukken om echt op tijd op pad te gaan. Maar we zetten ook geen wekker en Noa en Hugo gaan gewoon laat slapen. Ook omdat we een ruimte hebben maar ook vaak om half negen pas terug zijn. Vandaag staat het meer van Bohinj en Vogel op het programma. Het weer begon redelijk maar uiteindelijk hadden we flink wat regen toen we op een bootje stapte om van Ribcev laz naar Uknac te varen waar we de gondel omhoog wilde nemen naar Vogel. We besloten om het toch maar te proberen, ook omdat dit alweer de laatse dag is in de Alpen. En het proberen werdt beloond want toen we op de gondel wachte werd  het droog.

Het meer van Bohinj is prachtig gelegen en wordt omringt door de bergen. Het water is glas helder en de vissen zagen we weer rond zwemmen. De boottocht duurde zo'n half uur. Aangekomen in Uknac, waar we aanmeerde op een campingplaats, moesten we nog een stukje naar de gondel lopen. We miste net de gondel omhoog omdat we allebei straal langs de kassa heen liepen en weer terug moesten om een kaartje te halen. De gondel vetrok elke half uur dus dat was even wachten.

Vogel ligt op 1535 meter hoogte en is een bekend wintersportgebied en in de zomer wordt er veel gewandeld in de bergen. Onze gids op de boot vertelde dat er wel elke dag een helikopter uitvliegt om klimmers en wandelaars te redden uit de bergen. Naar zijn mening wordt er te makelijk over de sloveense alpen gedacht. De gondelbaan is de meeste stijlste en snelste van europa. Je stijgt van ongeveer 550 meter naar 1535 meter hoogte in 5 minuten. Die 5 minuten zijn adembenemend! Zo'n mooi uitzicht, wij hadden net droog weer en wat minder wolken dan eerder het geval was. Als je voorin staat dan moet je wel goed tegen de hoogte kunnen! Boven op het plateau schreeuwde de duitse alpen muziek je om de oren. Dat had van ons nou net niet gehoeven maar ja het is "wintersport gebied" dus dat zullen ze in de zomer niet los kunnen laten. Er was een speelplaats dus dat was feest voor noa en hugo. We kregen ze niet mee. Nou konden we daar boven in de bergen toch niet echt gaan lopen met de kinderen. Dus ik bleef op het plateau en genoot van het weidse uitzicht wat steeds veranderde door het wolkendek, zo stond je opeens in de mist en dan was het weer helder. Klaas ging een klein stukje lopen op zoek naar vogels. Wij vermaakte ons ook prima want op een gegeven moment kwam er een kudden geiten voorbij en dat vonden noa en hugo ontzettend leuk. Toen het weer behoorlijk ging regenen besloten wij lekker wat te gaan eten want we hadden wel trek gekregen. Niet veel later kwam klaas en namen we weer de gondel naar beneden om terug te gaan met het bootje  naar Ribcev Laz. Daar aangekomen moesten noa en hugo eerste even de vissen in het meer eten geven. Wat uiteindelijk een waterpret werdt met natte kleren.

Morgen vertrekken we naar de kust.