Riga

30 juli 2018 - Riga, Letland

Vanochtend hebben we lekker uitgeslapen. We deden de start lekker rustig. Vandaag een stranddag. Het is 34 graden en gewoon te warm om de stad in te gaan. We gingen naar de badplaats Jurmala, 20km van Riga vandaan. We reden er zo heen.  Bij binnenkomst van Jurmala stonden er langecrijen voor automaten. Wij hadden geen idee waarvoor, al rijdend even googlen, bleek iets van een ticket te zijn om de stad in de komen. Toevallig reden we langs het toeristenbureau, dus daar dan maar even informeren. Het bleek dus dat je bij binnenkomst een parkeerticket kon kopen zodat je in heel Jurmala kon parkeren. Gelukkig stond er nog een paal bij het toeristenbureau ( waar geen rij stond) konden we hier een kaartje kopen en heel toevallig zo parkeren. Lopend ga je dan naar het strand. Zelfs op het strand was het warm. Toch maar de schaduw opzoeken wat kon vanwege de bomen langs het strand. Het zee water was koud maar een prima verkoeling. Het strand is hier kilometers lang en erg breed. We hebben dus een fijne stranddag gehad. Deze eindigde met een gigantische wolkbreuk en onweer. Wij konden nog net de auto op tijd bereiken. Klaas maakte nog ergens een foto van dus die moest daar ergens een schuilplek zoeken. Zo zaten we wel een half uur vast in de auto, het bleef maar regenen. Uiteindelijk kwam klaas en konden we richting huis rijden. Onderweg hadden we nog te maken met overstromingen over de weg, dat was best pittig. We hebben het gefilmd. Maar het koelde wel goed af. Snel thuis gedoucht en met de bus naar Riga stad gereden. Wat een sfeevolle stad. Eerst wat eten want het was ook al 19.00 uur. Bij de dom van Riga op het plein stonden allemaal kunstof beren uit heel veel landen die bewerkt waren door kunstenaars uit de betreffende landen. Het motto luid dat de beren tolerantie, het begrijpen van andere naties, culturen en geloven promoten. Dat was erg leuk om te bekijken. En natuurlijk vonden Noa en Hugo het helemaal geweldig. De beer uit Nederland stond er ook, dus op de foto. Maar we gingen ook nog met de beren van polen, letland, Litouwen en Estland op de foto. Weer een top dag. En nu op dit moment weer wolkbreuken.