Trakai naar Riga, Letland

29 juli 2018 - Riga, Letland

Vandaag gaan we weer verder met onze rondreis. We kregen nog wat tips mee om onderweg te bekijken van onze gastvrouw. Vandaag gaan we naar Riga, Letland. Eerst wilde we een bezoek brengen aan kruisenheuvel. Daar reden we zo goed als langs.

Maar er moest eerst nog even 195 km gereden worden. We reden flink wat stukken langs graangebieden. Al het graan was van het land af en lag in gote balen op het land. Daar hebben we nog even leuke foto's gemaakt (Klaas dan).

Onderweg reden we op delen van de snelweg waar we relatief weinig auto's tegen kwamen. Hier is nog geen massa toerisme en dat vinden wij wel fijn.

Maar bij de kruisenheuvel was het wel druk. Dat kwam omdat er een speciale dienst was voor gelovige, en het ook nog eens zondag was. Maar bijzonder was deze plek wel. Deze zadelvormige terp te midden van een veld met duizende kruisen, crucifixen en rozenkransen is een van de indrukwekkendste bezienswaardigheden en een symbool van het belang van het katholicisme in Litouwen. Na de onderdrukking van de opstand van 1831 tegen tsaritisch Rusland verschenen de eerste kruizen op de heuvel. Eind 19e eeuw stonden er 150 grote kruisen, in 1914 200 en tegen de tijd dat de Sovjets Litouwen in 1940 bezetten nog veel meer. De atheïstische Sovjets haalden de kruisenheuvel in 1961 leeg maar kort daarna verschenen weer kruisen. In 1973 ging de bulldozer eroverheen, en wederom in 1975, maar de kruisen bleven terugkomen. Ten slotte werdt de heuvel met rust gelaten en tijdens het bezoek van Paus Johanned Paulus II in 1993 stonden er kruizen en religieuze sculpturen van over de hele wereld.

Wij hadden erg genoten van het bezoek aan de kruisenheuvel en de gebeurtenissen eromheen.

Maar we moesten toch echt wel weer verder. Nog 125 km naar de Riga te gaan. Daar reden we eigenlijk zo naartoe zonder problemen. Appartement was goed te vinden. We werden welkom geheten door de gastvrouw, met fles witte wijn! Ook weer een fijne plek. Niet in het centrum, 3 km ervandaan. Maar omdat we hier 3 volle dagen zijn doen we niet alleen Riga aan. Omdat het hier ook zeer warm is proberen we de stad maar einde van de dag/avond te bezoeken. Het is helaas te warm om in de stad rond te lopen. Net nog even een avond wandeling gemaakt in de buurt van ons appartement.