Tartu-Tallin

7 augustus 2018 - Tallinn, Estland

En zo gaan we weer een stuk verder met onze rondreis. Vandaag zeggen we gedag tegen Tartu en hallo tegen Tallinn. Aangezien we maar een volle dag hebben voor Tallin, misschien nog een ochtend als we tijd te kort hebben. En we eigenlijk nog Lahemaa national park willen bezoeken besloten we om met een omweg naar Tallinn te rijden zodat we een deel door het Nationale park konden rijden. We waren evengoed nog wel onderweg door een aantal wegwerkzaamheden. In Palmse zat het informatie centrum van het park dus daar gingen we eerst even heen om informatie in te winnen. We besloten een deel van het park te pakken en daar rond te rijden. Een halve middag was gewoon weg veels te kort, maar dat wisten we eigenlijk wel. We hebben eigenlijk alleen maar in de auto gezeten op twee korte wandelingtjes na.

Het Nationaal Park Lahemaa (Estisch: Lahemaa rahvuspark, de naam betekent Baailand) is het oudste en grootste nationale park in Estland en ligt aan de Finse Golf. Het werd in 1971 opgericht en was daarmee het eerste nationale park in de Sovjet-Unie, waartoe Estland destijds behoorde. Lahemaa omvat een gebied van 72.500 ha, waarvan 47.410 ha op het vasteland en 25.090 in zee

Lahemaa omvat een aantal schiereilanden met tussenliggende baaien, waaraan het gebied zijn naam te danken heeft: oorspronkelijk werd met de naam Lahemaa alleen dit kustgebied aangeduid. Ook omvat het delen van de kalksteenplateaus van Harju en Viru ten zuiden daarvan. Lahemaa is dicht bebost en omvat ook hoogveengebieden, brakke meren en alvars, niet-beboste terreinen met een kalksteenondergrond.

Het nationaal park conserveert behalve natuur ook cultuurlandschappen en plaatselijke cultuurtradities, zoals die in de vissersdorpen behouden zijn gebleven.

In Palmse, op het terrein van het voormalige landgoed, bevindt zich een bezoekerscentrum en museum.

Om 18.00 kwamen we aan in Tallinn daar werden we hartelijk ontvangen door onze gastheer. We hebben hier een appartement via Airbnb geboekt. We zitten in een hippe trendy wijk wat ontzettend leuk is. We hebben net heerlijk gegeten (alweer). De wijk waar we in zitten heet Kalamaja. Wij duiken weer moe ons bed in.

1. Betty:
    8 augustus 2018
    Complimenten Lisette dat je iedere dag nog de puf hebt om een verslag te typen!
    Jammer dat jullie tijd te kort kwamen voor het natuurpark Lahemaa maar soms kan het niet anders. Wat maken ze daar in Tallinn mooie muurschilderingen, al is de selfie met de dood wel navrant. De grote muis(?) is ook erg leuk gedaan. Goed idee van jullie om eens de Baltische staten op te zoeken voor een vakantie want dat is voor de meeste mensen (mijzelf incluis) nog een onbekende streek.
    Nog een fijne voortzetting van de vakantie! Groetjes, Betty