Peipsimeer

6 augustus 2018 - Tartu, Estland

Vandaag rijden we Tartu uit om een stuk langs het Peipsimeer te rijden. Het Peipsimeer in Estland is met een oppervlakte van 3.555 vierkante kilometer, het grootste meer van Estland en het vijfde grootste meer van Europa. Het Peipsimeer is het grootste grensoverschrijdende meer van Europa en ligt grotendeels in Estland en gedeeltelijk in Rusland.

We starten in Varnja en rijden dan omhoog tot Kallaste. Aan het meer tot aan Mustvee wonen de Old believers, bevolking die uit geloofsovertuiging gevlucht is uit Rusland. Hier spreken ze nog steeds Russisch, ook op de info borden staat Russisch vermeld. Vandaag dus een Russische dag.

Even een stukje uitleg;

Oudgelovigen, oudritualisten of oudorthodoxen is een verzamelnaam voor traditionele christelijke groeperingen in Rusland die los zijn komen te staan van de Russisch-orthodoxe staatskerk door hun protest tegen de kerkelijke hervormingen van 1666-67. Deze hervormingen behelsden een aantal vernieuwingen in riten en teksten die bedoeld waren om de Russische kerk te uniformeren met de toenmalige Byzantijnse kerk. Tot 1905 werden oudgelovigen door de staat en de Russisch-orthodoxe Kerk veelal aangeduid met het pejoratief raskolniki ("scheurmakers" of "schismatici"), naar het Raskol (schisma) van 1666-67 waarmee de scheiding tussen beide richtingen een feit was.

Daarnaast staat het gebied bekend om zijn uien. Overal zijn uien te koop. Het was een leuke tocht langs de kleine dorpjes met veel houten huizen in allerlei pastel kleuren. Veel kleine houten kerkjes kwamen we tegen. Geprobeert contact te maken met de mensen die wij tegen kwamen. Hun in het Russisch en wij in nederlands/engels. Met handen en voeten begrijp je een beetje. Mochten bij een vrouwe binnen komen, de moestuin bekeken. Noa&hugo kregen nog een snoepje, die ze niet lekker vonden. Nou dat mag in de krant. Met Noa en Hugo langs een strandje gelopen. Daar lagen veel kleine visje op het strand. Hugo vond de oogjes maar eng. Moe gingen we weer naar ons hotel. Onze manier van reizen is leuk omdat je veel ziet van het land. Maar het breekt je soms wel op en dan is het toch wel zwaar.