Parnu-Birzai

13 augustus 2018 - Biržai, Litouwen

Vanochtend laat opgestart. Gingen daardoor ook later dan gewild richting Birzai. We hebben onderweg wel noodweer gehad. Rond 15.00 uur waren we in Birzai. Eerst maar even naar het info centrum om even te kijken of er nog wat leuks te doen is hier. We besloten een kleine wandeling te maken over een lange loopbrug wat over het meer heen ging. Er stond gewoon een storm dus we hielden elkaar goed vast! Aan de iverkant lag een mansion, wat ze aan het opknappen waren. Om 18.00 hadden we afgesproken om in te checken. Wij zijn namelijk de enige gasten in het hotel! Dus we kregen de sleutels van de poort, de voordeur en onze kamer. Dat was wel weer grappig. Eerst even wat rusten voor we nog een klein hapje wilde gaan eten. We hadden namelijk voor de wandeling al wat gegeten. Nou is het zondag en bleek hier bijna alles dicht te zijn. De twee eettenten die we aandeden daarvan ging de ene net dicht (20.00) en de andere was al dicht. Tussendoor moest klaas met spoed naar de wc, diarree. Dus dan nog maar snel naar de supermarkt want die sloten om 21.00. Daar maar wat eten gehaald en opgegeten in onze ruime familiekamer. Bleek dat de bier en wijn niet mochten kopen?? In gamel Engels begrepen we dat er na 15.00 geen alcohol verkocht mocht worden. De overheid had dat bepaalt. We googlen hier wat over en vinden een artikel van begin dit jaar (RTL nieuws) over de strenge maatregelen die worden genomen te aanzien van alcohol. Gezellig is anders, alhoewel? Klaas aan de diarree dus die was niet helemaal oké. Een beetje vreemde dag vandaag.

29 januari 2018 14:15

'The party is over': Litouwen wil af van drankorgel-imago

'The party is over': Litouwen wil af van drankorgel-imago

Advertenties voor drank in buitenlandse bladen worden in Litouwen nu met de hand afgeplakt.

© AFP

Het wordt er niet gezelliger op, verzuchten tegenstanders van de nieuwe alcoholwetgeving in Litouwen. Zo mogen wijnflessen in restaurants na acht uur 's avonds niet langer in het zicht staan. Want daarmee maak je reclame voor drank, vindt de regering.

Om dezelfde reden moeten drankadvertenties in buitenlandse bladen met de hand worden afgeplakt. En de leeftijd om alcohol te mogen drinken, is verhoogd van 18 naar 20 jaar.

Grootste drankorgels

De nieuwe regels zijn sinds begin deze maand van kracht. Het kabinet dat een jaartje eerder aantrad, was nogal geschrokken van de nieuwste cijfers van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Daaruit blijkt dat Litouwers het meest drinken van iedereen.

De alcoholconsumptie in het land is in tien jaar tijd flink gestegen: van 14,9 liter per hoofd van de bevolking in 2006 tot 18,2 liter in 2016. Ter vergelijking: in Nederland lag het in 2016 op 8,7 liter.

Terug naar de Middeleeuwen

Het drankmisbruik zit de handel en het toerisme in de weg, zegt minister Veryga van Gezondheid. "We moesten er echt iets aan doen." Hij noemt het shockerend dat een derde van de jongeren van 15 en 16 jaar geregeld alcohol consumeert.

In de hoofdstad Vilnius hangt nu een afbeelding van de minister, verkleed als talibanstrijder en met een kalasjnikov in zijn handen. Onderschrift: 'The party is over', het feest is over. In het parlement proberen oppositiepartijen de scherpe kantjes van de nieuwe wet af te slijpen. Zelfs president Grybauskaite zegt dat het kabinet wel érg ver gaat: "Dit doet me denken aan de Middeleeuwen. Het is schadelijk voor het imago van Litouwen in het buitenland."

Geen fles, maar een karaf

In het uitgaansleven wordt steen en been geklaagd. Wie in een restaurant na acht uur 's avonds wijn wil drinken, moet zich een glas laten inschenken of de fles laten overgieten in een karaf. Veel cafés laten weten dat ze mensen onder de 20 voorlopig gewoon nog binnenlaten.

Minister Veryga is niet onder de indruk van het verzet. Hij richt zich op de lange termijn, gesteund door cijfers waaruit simpelweg blijkt dat het minst wordt gedronken in de landen met de strengste drankwetten.

"Niemand anders gaat dit probleem voor ons oplossen", zegt Veryga. "We moeten de nieuwe generatie helpen opgroeien zonder het idee dat alcohol in onze samenleving de bindende factor is.