Oravsky castle 22 juli

23 juli 2019 - Oravský Podzámok, Slowakije

Vandaag de bergen in naar een kasteel hoog gelegen op een rots. De rit erna toe was al prachtig. Maar eerst met een treintje een stuk de bergen in. Dat lag ook op de route naar het kasteel dus dan nemen we dat even mee. We moesten een uur wachten voordat we mee konden. Maar dat was niet erg want er was een ontzettend leuke natuurspeeltuin. Klimmen, springen en kabelbaan. Leuk terras erbij voor de mama's en papa's. Wij aan de koffie met gebak. Het treintje was erg leuk, onderweg kwamen we sprookjesfiguren tegen die ze langs de route hadden neergezet. Boven konden we klimmen naar een uitkijktoren die prachtige vergezichten opleverden. Het kasteel lag adembenemend hoog op een rots. Ook hier mochten we niet zelfstandig het kasteel in. Ook weer met gids dit keer in het slovaaks. Maar we moesten nog 45 min wachten dus even wat drinken. Ik raakte daar aan de praat met een man die nederlands sprak (trouwens al eerder nederlandstalige slowaken gesproken). Hij was in de jaren 90 prof voetballer bij Roda jc. Hij vertelde over die tijd en dat hij nu nog steeds vaak nederlanders op bezoek krijgt. Later even opgezocht want hij vertelde zijn naam wel maar dat was ik alweer vergeten. En jawel ik vond de info!

Ratislav Mores (Ružomberok, 7 oktober1975[1]) is een voormalig voetballer uit Slowakije, die als middenvelder speelde bij Roda jc 1994-1997 zegt mij niets maar toch leuk.

Het kasteel was prachtig en hebben er van genoten. Moe maar voldaan op weg naar huis. Zo alweer wat kilometers gemaakt.