Naar Kosice 27 juli

28 juli 2019 - Kosice, Slowakije

Vandaag alweer onze laatste nacht gehad bij onze leuk B&B met dieren. Maar voordat we richting Kosice gingen hadden we met de eigenaar nog een tochtje met paard en wagen geboekt. Een kind straalde de hele ochtend! Het was een leuke tocht met paard Suzanne. Prachtig over de heuvels met graan en mais en in de verte weer het tatrasgebergte. Jozef, de eigenaar, vertelde leuk. De wagen was al 100 jaar oud het was van zijn overgrootvader geweest. Hij had een hoedje op met schelpenrand. De hoedjes hadden we eerder gezien alleen de schelpen konden we niet plaatsen. Nu kwam het verhaal; het hout, de boomstammen werden over de rivier naar de Baltische staten gebracht. Dit was een gevaarlijke reis. Elke keer als je de tocht gemaakt had dan nam je zo'n schelp mee voor op je hoed. Zo kon je aflezen hoeveel gevaarlijke tochten iemand had gemaakt. Noa heeft genoten van de rit en mocht na afloop nog even op Suzanne zitten. Hierna namen wij de toeristische route naar Kosice. Onderweg namen we nog even spis castle mee. Een gigantische ruine kasteel boven op een heuvel. Vanuit de verte ziet het kasteel er al imposant uit. De biuw is in de 12e eeuw begonnen en steeds verder uitgebreid. Het was ontzettend leuk om hier even te kijken. Er werden ook wat toneelstukjes opgevoerd in gepaste kledij. In de keuken werdt wat brood uit de oude tijd gemaakt wat je kon proeven. Erg leuk gedaan allemaal. We hebben genoten. Onderweg kwamen we zo nu en dan dorpjes tegen waar alleen maar Roma's wonen. Een keer kwamen we langs een gigantische getto van Roma's, dan weet je ook niet wat je ziet, wat een armoede. Nou hadden we van Jozef wel gehoord dat het wel een groot probleem is. Ze leven van een soort uitkering en echt werken wordt er niet gedaan. We hebben ze later ook uit de vuilnisbak zien eten. We moesten Noa en hugo maar uitleggen hoe dat nu zat want dat maakte toch wel indruk. De rit door de groene bergen/heuvels richting kosice was prachtig. Alhoewel ik niet van bergritten hou in de auto. Al die haarspeldbochten is niets voor mij. Maar de natuur is prachtig. We konden direct het appartement vinden in hartje binnenstad van kosice. Prachtige plek! Lekker op terras gegeten en genoten van de avond.