Cesis - Tartu, Estland

4 augustus 2018 - Tartu, Estland

Vanochtend om 5.00 werden we gewekt door een giga luidspreker waaruit muziek schalde en een spreker een heel verhaal hield. We hadden gisteren wel al gezien dat er een evenement plaats zou vinden maar dat die om 5.00 zou beginnen? Het ging om de Cesis eco tour, wij dachten eerst wielrennen maar het bleek om hardlopen te gaan. Maar declangstectrack was 45km dus dan snap ik 5.00 starten wel, zeker met de warmte. Maar wij waren ook even wakker. Bij het ontbijt troffen we een viertal Nederlanders aan die een fietstour deden vanuit Riga vandaan. Ze zouden vandaag het laatste stuk fietsen naar een andere plaats. Het viel ze wat tegen begrepen we. Wij besloten om eerst nog het kasteeltje van Cesis te bekijken voordat we naar Tartu zouden rijden. Wij kwamen hier ook weer het Estlandse stel met de twee kinderen tegen. Zij vertelde ons dat in dit gebied voor Estland een belangrijke slag is geslagen. Ik heb het even opgezocht en de tekst gekopieerd.

Dag van de Overwinning

De 'Dag van de Overwinning' (Võidupüha / Overwinningsdag) is sinds 1934 ieder jaar op 23 juni een officiële feestdag in Estland. Ter herinnering aan de overwinning van de Slag bij Cēsis (ook bekend als de Slag bij Võnnu) in 1919.

Estische en Letse onafhankelijkheidsstrijders versloegen op 23 juni 1919 in de omgeving van de stad Cēsis de Landeswehr, een leger van Duitsers die Letland wilden veroveren. Deze slag is de geschiedenis ingegaan als de Slag bij Cēsis en was een belangrijk keerpunt in de Letse en Estische onafhankelijkheidsstrijd.

De 'Dag van de Overwinning' is een verplichte vlagdag. Die blijft vaak hangen tot de volgende dag, wanneer door veel Esten het Midzomerfeest gevierd.

Toch even leuke informatie uit eerste hand. Klaas maakte nog even een foto van ze. Wie weet komen we elkaar nog tegen? Hij moet maandag werken in Tartu en daar zijn wij dan net. Of nog in parnu waar ze ook nog heen gaan, wie weet? Voordat we weggingen dronken we nog een restje champagne op. Deze kregen we in Riga van onze gastvrouw.  Rond 13.00 vertrokken we richting Tartu. Het was maar 175km dys te overzien. Onderweg kwamen we nog langs een plaatsje waar we allemaal tenten zagen staan. We stopte daar even om te kijken wat er te doen was. Er was een lokale markt met streekprodukten wat leuk was om even te bekijken. Noa mocht nog even een rondje op een pony rijden. Ik denk dat we rond 16.30 in Tartu aankwamen. We checkte in in ons Hostel en vertrokken een klein stukje met de bus naar centrum. Dat kleine stukje mochten we gratis mee. Ook in Tartu treffen we een leuke sfeer. Er is toevallig een foodfestival dit weekend aan de gang dus overal staan zeer diverse eettenten, erg gezellig.