Naar Banská Stiavnica 31 juli

2 augustus 2019 - Banská Stiavnica, Slowakije

Vandaag een redelijk lange kilometer dag, 240km te gaan. We rijden door het natuurgebied slovensky kras. Maar we wijken even af van de route om een bezoek te brengen aan Betlair castle/ jachthuis. Hier staat een prachtig huis van de familie Andrassy.

Onderweg daarnaar toe kwamen we al een prachtig kasteel tegen; krasna Horka. Deze lag prachtig hoog gelegen. Het kasteel is gesloten. In 2012 woede er een brand en sindsdien zijn ze aan het restaureren. Volgens planning 2020 klaar. De brand werdt zelfs in het NOS journaal genoemd. Ook dit kasteel bleek ooit in handen van de familie Andrássy

Betlair Castle werd gebouwd in de eerste helft van de 15e eeuw en groeide geleidelijk uit. Dit jachtlandgoed met bijna 50 kamers was eeuwenlang eigendom van de adellijke familie Bebek en vervolgens van de familie Andrássy. In 1945 werdt het eigendom werd van de Slowaakse staat en een nationaal cultureel monument.

De familie Andrássy komen we steeds tegen en dat blijkt een hongaars adellijk geslacht te zijn.

Het geslacht stamt oorspronkelijk uit Transsylvanië en verkreeg in 1550 het domein Csíkszentkirály. Later verhuisde het naar Hongarije, waar het Krasznahorka (kasteel krasna Horka) verwierf en in 1790 in de gravenstand werd verheven.

Een bekende telg uit de Andrássy familie is Gyula (Julius) Graaf Andrássy van Csíkszentkirály en Krasznahorka (Kassa, 8 maart 1823 – Volosko, 18 februari 1890) was een Hongaarse magnaat, opstandeling tegen de Oostenrijkse keizer, minister-president van Hongarije en keizerlijk minister van buitenlandse zaken. Hij was ook de keizerlijke vertrouwenspersoon van het keizerspaar Franz Joseph en  Elisabeth  (beter bekend als keizerin Sissi). Hij begeleidt het paar naar de Wereldtentoonstelling van Parijs in 1867 en naar de opening van het Suezkanaal in 1869.

De naam van de graaf kwam mij al zo bekend voor. En inderdaad in de film Sissi komt de graaf zo nu en dan voorbij. In het jachthuis hing ook een grote schilderij van de kroning van Sissi.

Ondertussen werdt het wel tijd om door te rijden naar banská stiavnica. Wij kwamen aan rond 19.00 vanwege afzetting van de weg moesten we omrijden. Maar wouw wat een prachtige stad! Dus gauw inchecken en eten. Eerste tent lukte al niet vanwege niets eetbaars voor de kinderen en de tweede wel maar alleen pizza dus wij ook. Deze waren zo zout dat we er allemaal last van hadden gedurende de nacht. Drinken en drinken dus deze nacht.