Banská stiavnica 2 augustus

4 augustus 2019 - Banská Stiavnica, Slowakije

Vandaag besloten we om de dag te beginnen met een bezoek aan de Calvary. Wij kijken er namelijk prachtig op uit als we in de badkamer zijn en onder de douche staan.

De Calvary van Štiavnica is een van de mooiste barok Calvaries in Europa. Het is gelegen op de heuvel Scharfenberg (scherpe berg), waardoor het van alle kanten zichtbaar is en een volledig zicht biedt op de caldera van Štiavnica (een grote krater die ontstond door het instorten van de muren van een vulkaankrater). De calvary is opmerkelijk vanwege het aantal stations en het verhaal dat het vertelt. Na de renovatie werd het een van de meest bezochte sites in de regio. De persoon die de bouw initieerde was pater František Perger (1700 - 1771) van de plaatselijke jezuïetengemeenschap. Hij bouwde het op grond van geschenken van rijke mijnwerkers, officieren, maar ook bescheiden families van mijnwerkers. De donoren worden herdacht door wapenschilden geplaatst op de voorkant van elk station. De bouw begon in 1745 en werd voltooid in 1751. De meeste Calvaries hebben veertien stations: ze beginnen met de veroordeling van Christus voor Pilatus en eindigen met het Heilig Graf. De Štiavnica Calvary heeft zeventien stations, drie kerken (Lagere kerk (Dolný kostol), Heilige trap (Sväté schody), Hogere kerk (Horný kostol)), het station Prison (Ecce homo) en Heilig Graf - het enige gebouw op de tegenovergestelde, oostelijke kant van de heuvel. Houten reliëfs in kapellen vertegenwoordigen, met hun typisch barokke theatraliteit, belangrijke momenten in het leven van Jezus tot aan zijn marteling en opstanding. Het unieke karakter van de calvary samen met de gevoelige ligging op een plek met een prachtig uitzicht, maken het een van de meest bezochte attracties. In 2007 werd het op de lijst van 100 meest bedreigde locaties ter wereld geplaatst en in 2008 begon - op basis van het vrijwillige initiatief - met de algemene wederopbouw.

Het was een hele klim maar zeer de moeite waard. Ik vond het mooi om het hele verhaal van Christus op deze manier te ervaren. We waren net op de top toen er een hoosbui overkwam. Tegen de muur aangedrukt konden we het net droog houden, uit de wind gelukkig. Daarna weer terug het stadje in. Klaas ging op pad om mineralen te kopen die we een dag eerder hadden gezien. Noa en ik wilde graag naar de lovebank en hugo wou gezellig met ons mee. De lovebank wat is dat nou eigenlijk? Je kunt hier je liefde voor iemand of iets voor eeuwig opslaan in een soort kluisje, dat kluisje is in de vorm van een klein boekje die allemaal naast elkaar staan in die kluis. Het begon allemaal met het het langste liefdes gedicht van de wereld; Marina

Andrej Sládkovič begon met het schrijven van dit gedicht in de herfst van 1844; wanneer hij hoorde dat zijn geliefde Marína met iemand anders moest trouwen. Hij eindigde de laatste verzen in de zomer 1846; bijna een jaar na Marína's bruiloft.

Twee slovaakse mannen stonden een aantal jaren geleden bij het het graf van Marina en hadden het samen over de tragische onbereikbare liefde van Marina en Andrej. Dat het gedicht en dit verhaal meer aandacht moest krijgen. Bij toeval ontdekte ze dat het huis van Marina waar ze opgroeide te koop stond. Ze hebben hun spaargeld bijelkaar gegooid het huis gekocht en er dus de lovebank van gemaakt. Inmiddels krijgen ze wereldwijd de aandacht. Drie op reis had er al gefilmd en nu de BBC ook.

MARÍNA bestaat uit 291 regels en 2900 verzen. Al 173 jaar lang is het de langste liefdesgedicht ter wereld geweest. In 2017 werdt het officieel geregistreerd als een wereld record van het Wereldrecord Academie, de grootste organisatie voor de certificering van wereldrecords.

Het is een leuke tour die je door het huis krijgt. Wij genoten ervan. Ik ontdekte dat het graf op de begraafplaats vlak bij ons pension was. Dus het graf van Marina hebben we bezocht. Noa plukte wat bloemen om op het kale graf neer te leggen.