6 augustus de Donau

7 augustus 2019 - Bratislava, Slowakije

We hadden het plan om 10.00 de boot te nemen over de Donau naar de burcht Devin. Gisteren hadden we gezien dat we aan de andere kant gratis konden parkeren. Dus wij op pad, was nog even een gedoe om te vinden. Na een paar keer verkeerd te hebben gereden vonden we het per ongeluk toch. Allemaal net op tijd pff maar nu bleek dat er om 10.00 geen plek meer was. Wel om 14.30 dus namen we die. Dan maar eerst naar het kasteel.

Het Kasteel van Bratislava (Slowaaks: Bratislavský hrad) staat op een heuvel, aan de westkant van de binnenstad van de Slowaakse hoofdstad. Deze heuvel, aan de linker oever van de Donau hoort tot de uitlopers van de Karpaten.

Het gebouw heeft vier hoektorens. In de kroontoren worden 13e-eeuwse kroonjuwelententoongesteld. Op de binnenplaats is een 80 meter diepe put te vinden. Het heeft invloeden uit de gotiek en de renaissance en een barokken trappenhuis. Rondom het hoofdgebouw liggen vestingwerken

Al sinds de steentijd is op deze heuvel een versterking te vinden. Later is de burcht versterkt door de Kelten, de Romeinen en later door de Slavische volkeren. In de 9e eeuwwerd een stenen burcht opgetrokken.

Het huidige grondplan stamt uit de 15e eeuw.

In 1811 vond een verwoestende brand plaats waarbij het kasteel in een ruïne veranderde. Pas in de periode 1953 - 1968 werd het kasteel weer hersteld.

Wij zijn er geweest en het ligt prachtig op de heuvel maar de binnenkant is niet de moeite waard. Kale grote ruimtes alles opnieuw gemaakt. Nee er zijn veel mooiere en authentieke kastelen in Slowakije.

Ondertussen heb ik contact gehad met yvonne Bosman want laten die toevallig nu ook deze middag in Bratislava zijn! Wij zaten net te eten en gaf hun door waar we zaten. En jawel daar kwamen ze aan. Gezellig zitten praten en hun hebben ons uitgezwaaid vanaf de kade. Dat was natuurlijk erg leuk!! De boottocht was ook leuk. Heen duurde 1 1/2 uur en terug maar een 1/2 uur. Dat had alles met de stroming te maken. Een zeer sterke stroming wat je ook duidelijk kunt zien. Nou hadden we niet zoveel zin om weer een burcht te bekijken. Het ging ons meer om de boottocht. Dus de twee uur dat we daar zaten, eerder vertrok de boot niet, gingfn we lekker op het terras zitten. De dag eindigde weer op het strandje aan de Donau. Mooie afsluiter van Slowakije.  Alhoewel we Bratislava niet aanraden voor een stedentrip.