30 juli

1 augustus 2019 - Jasov, Slowakije

Vandaag maar eens buiten de stad kijken. We zitten vlak bij het nationale park Slovensky kras. Maar we gingen eerst naar het premonstratenzer klooster in Jasov bezoeken. Dit grootste klooster van Slowakije is in de barokke stijl uitgevoerd. Het bouwwerk staat op de plek waar in de elfde eeuw een nederzetting lag. Het oorspronkelijke klooster werd rond 1750 door een geheel nieuw gebouw vervangen. De architect liet zich leiden door het eerdere werk van Anton Pilgram, een beroemde Tsjechische bouwmeester. Hij was verantwoordelijk voor het ontwerp van het eerste klooster. In die tijd werd de kerk van Johannes de Doper aan het complex toegevoegd.

De schilder Johann Lukas Kracker heeft diverse fresco's aangebracht. (Deze kunstenaar heeft onder andere ook in de Sint-Nicolaaskerk in Praag gewerkt.) Van zijn hand is onder andere de plafondschildering 'allegorie van de kunst en de wetenschap'. De beeldhouwwerken zijn van Johann Anton Krauss. In de Franse tuin die achter het klooster ligt, staat een kas die gebouwd is in de overgangsstijl van rococo naar classicisme.

Ook hier mochten we niet zelfstandig door het klooster lopen. Dus weer met gids in het slovaaks. We waren maar met 15 mensen dus ook hier lopen de toeristen niet voor je voeten. Wij vonden het een mooi klooster en hebben er van genoten. Vlak bij was een soort camping uit vervlogen tijden maar het restaurantje was open en had ook aanloop van mensen. Hier aten we wat voordat we naar Zadiel gingen voor een wandeling door een kloof. Onderweg brak er regen en onweer door wat voor Noa en Hugo aanleiding was om geen zin te hebben om de wandeling te lopen. Het werdt wel droog maar in de verte hoorde ze nog steeds onweer. We besloten de 3km heen en weer 3 km terug te lopen. Niet de 9 km, wat een rondje was maar wel stijl omhoog. De wandeling was leuk maar we kwamen geen insecten of mooie planten tegen. Dat was voor Klaas wel een teleurstelling. Wel in de verbeelding van Noa, zij had een lynx gezien; zij liep voorop en opeens draaide ze zich verschrikt om en begon heel hard te huilen. In eerste instantie dacht ik dat ze iets ergs had gezien omdat ik een harde bonk hoorde. Er liep een jongetje en daar vlak langs liep dus die lynk. Ik wist haar weer gerust te stellen maar ze was wel van slag door het gebeuren. Waarom staat er dan op de borden dat er lynxen leven vroeg ze zich af. Uitgelegd dat het diep in de bossen is. Maar toch..... klaas had wel zin om het rondje te gaan doen. Wij liepen weer terug om de 3km te doen en Klaas ging alleen de 6km doen. Wij kwamen obderweg een moeder en drie kindjes tegen. We maakte een praatje in Engels en we zette elkaar even op de foto. Wij deden vrij vlot over de 3km terug want wij liepen naar beneden.  Bij het kioskje aten wij hotdogs en hamburgers. We deden memory en hadden contact met een jongetje dat graag met ons mee deed. Dat was gezellig. Klaas was ook vrij vlot terug waardoor we niet heel lang zaten te wachten. Moe maar voldaan gingen we terug naar huis. Onze laatste nacht alweer in Kosice.