3 augustus

7 augustus 2019 - Banská Stiavnica, Slowakije

In de ochtend maakte we even een uitstapje van 8km omdat we een prachtige mansion wilde bekijken.

In het hart van de bergen Štiavnicke vrchy in het centrale Slowaakse dorp Svätý Anton (vóór 1996 bekend als Antol) staat een monumentaal barok-classicistisch herenhuis met een prachtig Engels park. Het werd gebouwd in 1744 op de site van een ouder kasteel voor de graaf van Hont en keizerlijke generaal Andrej Koháry. Later verwierf de rijke familie van Coburg het landhuis. De voormalige Bulgaarse tsaar Ferdinand Coburg woonde daar tot het einde van de Tweede Wereldoorlog. De architectuur van het landhuis vertegenwoordigt de symbolische kalender. Het heeft vier ingangen, 7 arcades, 12 schoorstenen, 52 kamers en 365 ramen. Nu herbergt het het museum van geschiedenis en jacht. Afgezien van het prachtige interieur met originele meubels, intrigeert de lange gang met veel jachttrofeeën, vooral het gewei, bezoekers. De Zlatý salón (gouden salon) met meubels die keizerin Maria Theresa haar dochter Maria Antoinette als huwelijkscadeau gaf, is de parel onder haar troeven.

Ook hier kregen we weer een gids in slovaaks mee. Beetje saai voor ons. Maar we hebben al een soort patroon; we lopen helemaal achteraan zodat we alles toch op ons gemak kunnen bekijken of gewoon foto's maken ook al mag het niet. Na dit te hebben bekeken wilde klaas een rondje rijden door het gebied. Wij gingen liever het stadje in want, gezien de zeer vele auto's die buiten het stadje stonden geparkeerd moest er wel wat speciaal zijn. En sat was zo er was een soort folklore markt maar ook optredens van dans en muziek. Natuurlijk in klederdracht! Dat was ontzettend leuk. Genoten hebben we!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl