Dresden 8 augustus

9 augustus 2019 - Dresden, Duitsland

We hadden besloten om geen ontbijt te nemen maar broodjes te halen bij de Aldi die aan de overkant zit. Dit aten we op in onze kamer. Dat ging prima, noa en hugo eten niet zo veel en dan is het ook zonde. Met de tram gingen we naar het centrum. Eerst even langs het info centrum waar we een leuke stadsgids kochten die ons wat achtergrond informatie gaf. Het eerste wat we bezochten was Frauenkirche. We kochten ook een ticket voor helemaal boven in de toren om een prachtig uitzicht over de stad te hebben. Hugo, Noa en klaas liepen voorop. Boven aangekomen miste ik Hugo? Klaas had geen idee, dus noa en klaas gingen maar even kijken waar hij was. Ik bleef boven maar het duurde me veels te lang voor ze weer boven waren. Ik ook maar naar beneden. Onderweg kwam ik ze tegen; Hugo was op een of andere manier weer helemaal beneden buiten uitgekomen. Hij moest toen wel even huilen. Er kwam een meneer naar hem toe en Hugo wees naar zijn armband met mijn telefoonnummer erop. De meneer wilde net bellen toen klaas eraan kwam. Zo goed van Hugo dat hij de armband aanwees! Nou ja we konden weer verder met ons programma. De frauenkirche;

De Frauenkirche (Onze-Lieve-Vrouwekerk) gelegen aan de Neumarkt in Dresden is een Evangelisch-Lutherse kerk in hoogbarokke stijl die tussen 1726 en 1743 werd gebouwd. De kerk werd ontworpen door de Dresdener architect George Bähr (1666-1738).

In de Tweede Wereldoorlog werd de kerk tijdens het beruchte Bombardement op Dresden op 13-14 februari 1945 verwoest. Ten tijde van de DDR bleef de ruïne van de kerk als een permanente herinnering aan de verschrikkingen van de oorlog staan. Na de Wending begon men in 1994 met de wederopbouw. Op 30 oktober 2005 werd de kerk officieel opnieuw in gebruik genomen. De wederopbouw heeft naar schatting 130 miljoen euro gekost.

Het uitzicht was inderdaad prachtig.

Al lopend naar Zwinger kwamen we de Semperoper tegen. Een prachtig opera gebouw!

In 1838 begon architect Gottfried Semper met de bouw van de eerste Koninklijke Staatsopera. Op 12 april 1841 werd de opera geopend met Goethes toneelstuk Torquato Tasso en Carl Maria von Webers Jubel Ouverture. In mei 1849 was er, net zoals in veel andere Europese steden, een opstand in Dresden. De opstand werd door militairen uit Pruisen en Saksen bloedig neergeslagen. Omdat ze achter de ideeën van de opstandelingen stonden, moesten Gottfried Semper en Richard Wagner de stad ontvluchten. In 1869 werd de eerste Semperoper door brand verwoest nadat bouwvakkers op zolder onvoorzichtig gewerkt hadden. Binnen zes weken werd er een houten noodgebouw opgericht waar van 1869 tot 1878 voor 1800 toeschouwers opvoeringen plaatsvonden.

Op 26 april 1871 begon men met de bouw van de tweede Koninklijke Staatsopera. Verantwoordelijk voor de bouw was de zoon van Gottfried Semper, Manfred Semper. Op 2 februari 1878 werd de nieuwe opera met Webers Jubel Ouverture en Goethes Iphigenie auf Tauris heropend. Op 31 augustus 1944 werd de Semperoper gesloten. Bij het bombardement van Dresden in de nacht van 13 op 14 februari 1945 werd de Semperoper compleet verwoest.

Tussen 1952 en 1956 werden eerst de buitenmuren van het gebouw weer opgebouwd om later heropbouw mogelijk te maken. In de jaren 70 besloot men na lange discussies tot reconstructie van het oorspronkelijke gebouw. De zaal werd echter iets vergroot en na de verbouwing waren er nog maar 1300 in plaats van 1600 zitplaatsen. Dit was nodig omdat het toneel 12 meter breder werd gebouwd zodat moderne toneeltechnieken toegepast kon worden. In 1977 werd de eerste steen voor de wederopbouw gelegd. Na 8 jaar bouwen werd de Semperoper op 13 februari 1985 heropend. Opgevoerd werd Carl Maria von Webers opera Der Freischütz. Na die Wende werd de Semperoper verbouwd. De musici kregen meer plaats en de orkestruimte werd vergroot van 105 naar 140 vierkante meter. Hiervoor werd de eerste rij met zitplaatsen verwijderd. Dit werd echter zo geconstrueerd dat bij kleinere orkesten de eerste rij weer neergezet kan worden. Op 3 oktober 1996 werd de nieuw ingerichte zaal geopend.

Wat een info ondertussen! Wij hadden ondertussen trek in koffie dus even een stop op terras. We hebben trouwens heerlijk weer na al die regen van gisterenavond. Voor noa en hugo is dit niet zo leuk allemaal en zijn zo nu en dan lekker aan het klieren. Dat is logisch.

Hierna bekeken we de Zwinger. De Zwinger is een paleiscomplex in de Duitse stad Dresden dat werd gebouwd tussen 1710 en 1728. Het doet nu dienst als museum. We wilde nog wel graag de oudste melkhandel van de wereld bekijken. Deze lag aan de overkant van de Elbe. Dus we pakten de tram om daar heen te gaan. Ondertussen bij de halte hadden we innig contact met een jongetje met down syndroom. Hij gaf ons steeds een aai over ons hoofd en daarna kregen we zoenen. Het was een zeer aandoenlijk jongetje. Hugo vond het prachtig, zelfs klaas! De oudste melkhandel was een plaatje! Prachtig tegelwerk. Zo slenteren en bekijken deze prachtige stad! We sloten de dag af met lekker eten in het cosel paleis op het grote plein. Morgen naar huis en daar hebben we ook zin in.

1. Betty:
    9 augustus 2019
    Vanuit een regenachtig Schagen, wens ik jullie een goede reis op de laatste dag van deze vakantie.
    Boordevol belevenissen, waarvan wij ook mochten genieten, keren jullie huiswaarts. Volgens mij hebben jullie weer een zeer geslaagde en afwisselende vakantie gehad. Nu wacht het uitpakken, wassen, post/mails lezen enz.enz. Sterkte daarbij maar vooral: WELKOM THUIS!!
    Groeten, Betty